Hvordan prioritere å jobbe med markedsføring på nett


(Kilde: Unsplash – agenda)

Markedsføring på internett har ekspandert kraftig de siste ti årene, hvor også jordens befolkning har godtatt og formet seg med den digitale utviklingen. Dette ser vi gjennom at store deler av markedsføringskronene til store selskaper, mindre bedrifter eller nisjebutikker benytter seg mer og mer av de digitale markedsføringskanalene. Tidligere var reklame og markedsføring eksponert skriftlig i aviser, blader og plakater eller gjennom TV og radio.

Det finnes en jungel av ulike måter å markedsføre seg på, men hvordan skal man prioritere hvordan man skal jobbe med markedsføring på nett? Dette blogginnlegget vil belyse og guide deg gjennom dette. Hvilke forholdsvis ”enkle” og mindre kostbare grep kan gjøres for at nettsiden skal forbedres og synliggjort? Ulike analyseverktøy bør være en del av arbeidshverdagen for at markedsføringen skal forbedres, ved å fokusere på det som fungerer og kutte ut det som ikke gir profitt.

Få ting gjort allerede i dag
Jeg vil påstå at de fleste mennesker setter seg ukentlige, månedlige eller årlige mål for seg selv, eller drømmer om å gjennomføre noe helt spesielt. En ting er hva du vil gjøre, en annen ting er hvor og hvordan man skal sette i gang det du vil gjøre. En slik usikkerhet kan ofte ta knekken på hele ideen eller målet du har satt deg. Ikke sitt på gjerdet å vent med å starte på noe bare fordi du ikke helt vet hvordan dette skal utvikle seg. Veien underveis vil mest sannsynlig endre seg, da ulike faktorer kan påvirke handlingsplanen. Ikke begymre deg for ting du ikke kan gjøre noe med, konsentrer deg om det reelle og det du kan gjøre selv. Planleggingen er rett og slett ren gjetting.

Start i dag, med de ressursene du har.

 

(Kilde: Unsplash – Do more)

ROI – ”Return on investment”
Hvor mye får vi egentlig igjen for hver brukte markedsføringskrone? Dette er det store, men også det vanskeligste spørsmålet bedriftene stiller seg, før de har bestemt seg for hvor mye penger og ressurser som skal benyttes. Usikkerhet rundt hvilke markedsføringskanaler som skal anvendes, eller hvordan de ansatte skal jobbe med markedsføringen på nett. Her er bedriften nødt til å prøve og feile for å tilpasse tiltakene, slik at det gir gode resultater der bedriften får igjen for deres markedsføring og tjener penger.

6 ”enkle” grep for å oppnå høyere ROI på nettsiden:

  1. Forbedring av titler og tekster
    Arbeid med å forbedre titler/overskrifter og teksten/innholdet på nettsiden. Google henter ut nettsider som samsvarer med søkeordene den potensielle kunden søker på. Derfor er denne forbedringen avgjørende. Gode titler og tekster gjør at nettsiden blir høyere rangert på Google, samtidig som det vekker kundens interesse å klikke seg inn på siden.
    O
  2. Synliggjør hvor kunden er
    Vi er vel alle like forvirret hver gang vi skal handle i en ny matbutikk vi aldri har vært i? Da er det utrolig fint med skilt som viser hvor man kan finne de ulike varene, eller når man traver rundt på IKEA og er litt usikker på hvor i løypa man befinner seg. Synliggjør derfor hvor kunden er på nettsiden, enten i produkt-søket, eller hvor personen er i handleprosessen ved netthandel. Dette kan også forhindre fluktfrekvens før betaling.
    O
  3. Fjern ”dødt” innhold
    Tekstene som ingen leser på nettsiden bør fjernes. Kundene leser ikke fra begynnelse til slutt, de skummer innholdet og legger igjen spor på de sidene de ser interessante. Benytt analyseverktøy som Google Analytics for å se hvilke sider det er lite trafikk på og fjern deretter disse sidene.
    O
  4. Unngå ”ingen resultater”
    Jobb aktivt med søkeordoptimalisering. Google Analytics vil gi en oversikt over hvilke ord folk søker på, som gir mulighet for bedre tilpasning av søkeord og større sannsynlighet for treff på Google.
    O
  5. Nøkkelfunksjonalitet på forsiden
    Hva ønskes det at kundene skal gjøre ved besøk av nettsiden? Hvis fokuset på at de besøkende skal handle, vil nøkkelfunksjonen være fremheving av søkefunksjon av produkter og en handlekurv for kjøp.
    O
  6. Tilpassing av ”knapper”
    Tydelige knapper skaper handling og gjennomførelse. Dersom ”legg i handlekurven” eller ”gå til betaling” knappene er godt markerte, er det desto høyere sannsynlighet for at kundene også gjennomfører kjøpet.

(Kilde: Flickr – IKEA Showroom)

Web Marketing Matrix
Matrisen WebMarketingMatrix er utarbeidet av tidligere markedsdirektør i Norwegian, Carl Størmer og foreleser for faget jeg tar i digital markedsføring, Karl Philip Lund. Denne matrisen er et rammeverk over de ulike aktivitetene en bedrift (uansett størrelse) trenger å kjenne til for å lykkes med sin markedsføring på nett. Det hele handler om forståelse og handling, der matrisen er delt inn i tre deler som bør benyttes aktivt når man prioriterer ulike markedsføringskanaler på nett.

(Kilde: Forelesningsvideo med Karl Philip Lund)

  1. Få flere besøk
    I en startfase er det viktigste å skape bevissthet, samt vise at din nettside eksisterer. Målet her er å få flere besøk på nettsiden, men det er også relevant å finne ut hvor mye man betaler for hvert søk. Eksempler på tiltak for å få flere besøk:

    Produktutvikling
    Produktet må skille seg ut så kundene legger merke til det.

    E-postmarkedsføring
    Skaffe nok e-postadresser til å sende ut personlig markedsføring, som koster lite og gir høy ROI.

    Søkemotoroptimalisering
    Oppdater og tilpass søkeord for at Google rangerer nettsiden din høyere.

    Bannerannonsering
    Eksponer produktene/nettsiden som bannerannonser på kjente nettsider som Finn.no, VG, Dagbladet, mail, blogger etc.
    O
  2. Få flere kunder
    Neste steg er å skaffe seg flere kunder. Jo flere handlende kunder – desto mer penger i kassen. Målet er å øke konverteringsraten, som er % andelen som gjør en ønsket handling på nettsiden (eks. å handle). I tillegg vil det også være et mål å øke kanalomsetningen. Fokuset skal være å gjøre ting enklere og tilpasse seg kundene. Eksempler for å få flere kunder:

    Produktutvikling
    Videreutvikling av produktet, tilpasning i markedet.

    Raske brukertester
    Enkle oppdrag/oppgaver som ulike testpersoner får, der de deler sin opplevelse eller at personene blir ”screen recorded”. Slike tester bør gjøres jevnlig slik at man er oppdaterte på brukervennlighet

    Call to action
    Tydeliggjør for eksempel ”kjøp” knappen for kunden slik den er enkel å se, samtidig som at den trigger til kjøp. Diffuse knapper som er nøytrale og lite markerte vil ikke skape interesse heller.

    E-postpåminnelser
    Påminnelser i form av e-post, der for eksempel kundene blir minnet på at han/hun har lagt noe i handlekurven men ikke fullført kjøpet enda.
    O
                                                                                                                                   (Kilde: Flickr – Call to action)
    O
  3. Øke verdien av hver kunde
    Det finnes ulike kunder, de som bare titter innom nettsiden og sjeldent kjøper, de som jevnlig handler eller de som er over middels interesserte i produktene og handler mer enn gjennomsnittet. Målet vil være å øke omsetning per transaksjon, øke antall transaksjoner per kunde, redusere kostnader per kunde og til slutt øke Customer Lifetime Value (CLV). CLV defineres som verdien av kundens livssyklus, det kunden legger igjen hos bedriften gjennom hele forholdet. På en nettside der det er mulighet for kjøp må som oftest kundene legge igjen e-postadressen sin. Da vil bedriften lagre denne, som knyttes opp mot kundedata slik at bedriften kan analysere deres kjøpemønster. Kunden har plutselig blitt en ”selger” bedriften kan dra nytte av. Det viktigste er at nettsiden er enkel for kunden, der menyen bør være systematisert på en oversiktlig måte. Dersom en handlende kunde har vært fornøyd med prosessen og produktet, er sjansen for mersalg og gjentakende handling økende.

Webanalyse, sosiale medier og bedre omdømme
Som en rød tråd i denne matrisen er det tre punkter som går på tvers av de tre nevnte markedsføringstiltakene; webanalyse, sosiale medier og målet mot et godt omdømme.

  • Webanalyse
    Avinash Kaushik er en av de ledende webanalytikerene i verden. Han fremmer 10/90-regelen som betyr at man skal bruke 10% på verktøy og implementering, der 90% bør gå til de menneskelige ressursene. Analyseverktøy som Google Analytics, Omniture eller Webtrends forteller deg bare ”hva” som skjer, ikke hvorfor. Dette gjenspeiler at slik analyseverktøy er et praktisk hjelpemiddel, men at de menneskelige ressurser skal analysere hvorfor dette skjer og hvordan man kan bli bedre. En bedrift er helt avhengig av å gjøre gode undersøkelser og bruke analyseverktøy til å få informasjon om hva som fungerer og ikke. Det finnes ulike webanalyse-metoder som kan være med på å styrke din bedrift sin posisjon:

    • Sunn fornuft
      Bruk hodet, enkelte ting trenger man ikke analyse for å forstå.
    • Brukertester
      Utnytt kundene dine, spør de om å delta i en undersøkelse der du får tilbakemelding om hvordan kunden for eksempel opplever nettsiden eller hva som kan gjøres annerledes.
    • Rapporter/ekspertvurderinger
      Du/bedriften du jobber i er ikke alene om forbedring av nettsiden, søk opp ulike brukertester som er gjort tidligere og lær noe av andre. Dette vil gi deg bedre innsikt i hva som er verdt å fokusere på.
    • Spørreundersøkelser
      Det er lurt å få tilbakemelding fra sine kunder, da det er de som besøker siden. Her kan pop-up undersøkelser være relevant, eller utsending av en spørreundersøkelse på mail.
    • Webanalyseverktøy
      Google Analytics er et eksempel på dette. Et slikt verktøy vil være behjelpelig for å forstå kundenes handlingsmønster på nettsiden, hva fungerer og hva bør man endre?
      O
  • Sosiale medier
    Sosiale medier vil være en behjelpelig plattform der nettverkseffekt kan gi mulighet for spredning av budskap, og på sikt generere flere kunder. I tillegg vil nettverkseffekter forekomme, som vil si at det brukere liker av grupper og innlegg automatisk vil bli delt med deres venner på Facebook.
    O
  • Omdømme
    Sist men ikke minst er et godt omdømme et stort pluss for bedriften, det skaper tillit mellom deg og dine kunder. Alt avhenger om de besøkende på nettsiden finner den brukervennlig. Hvis kunden finner produktet en leter etter og opplevelsen av varen bra er dette med på å skape et bedre omdømme.


Hvordan prioritere?
Som jeg har beskrevet i dette innlegget vil det være en rekke tiltak som kan gjøres uten at det koster mye penger, der det også finnes tiltak som både er kostbare og kompliserte. Hva vil være hovedsatsingene, og hvilke aktiviteter skal man fortsette med i fremtiden for maks utbytte? Det finnes en matrise som kalles ”hvordan prioritere”. Denne matrisen fungerer slik at aktivitetene plasseres inn etter:

  • Hvor høy vs. lav verdi har aktiviteten for bedriften?
  • Hvor enkelt vs. komplekst er det å gjennomføre aktiviteten?

(Kilde: Forelesningsvideo «MaxMarketingMatrix m/Carl Philip Lund)

  • De gule boblene
    Søkemotormarkedsføring
    og e-mail marketing er forholdsvis enkelt å gjennomføre, samtidig som det er høy verdi for bedriften. Innleide e-postlister er enkelt å gjennomføre, men gir derav lav verdi. Bannerannonsering vil være litt vanskeligere å gjennomføre enn e-postlister, men gir bedriften litt høyere verdi enn innleide e-postlister.
    O
  • De blå boblene
    Det vil være ekspertpersoner som vil fremme sitt tiltak som det viktigste, derfor må du se på tid og ressurser for hvilke tiltak din bedrift skal fokusere på. Søkemotoroptimalisering og Facebook er mer komplekst å gjennomføre, men vil gi bedriften verdi over tid som er med på å skape godt innhold.
    O
  • De grønne boblene
    Dette vil være litt mer komplekse tiltak som ikke bør gjennomføres før de andre boblene er godt etablerte, for å ikke overgå en selv. Her er det viktig å bruke hodet og ikke få for mange tiltak som man ender opp med å ikke fullføre på en god nok måte. Bedriften må ta utgangspunkt i sine egne premisser og se hva som fungerer og ikke, samt hva man tjener penger på.


(Kilde: Pixabay – Success)

Jack Welch, tidligere CEO av General Electric mener at hovedproblemene i forretningsverdenen er at de ansatte kompliserer ting. Dermed er det ultimate konkurransefortrinnet å ha en evne til å lære, hvor man senere omdanner denne læringen til handling. Det er lett å vite hva som skal gjøres, men til tider kan det være utrolig vanskelig å gjennomføre.

Konklusjonsmessig i dette innlegget er at det ikke finnes noe form for fasit eller brukerhåndbok som sier hvordan man skal prioritere hvordan man skal jobbe med markedsføring på nett. Det er kun råd, tips og eksempler fra andre bedrifter i bransjen. Enkle justeringer og forbedringer på nettsiden i form av titler og innhold er en god start, men også markedsføring gjennom aktiviteter som gir bedriften høy verdi og penger i kassa.

Allikevel er det flere punkter og aktiviteter som bør gjøres for å få best utnyttelse av tid og ressurser. Start i dag med de ressursene du har, og jobb ut i fra det. Ikke lag for høye mål eller en lang liste som må gjøres. Nøye planlegging er ren gjetting, og det vil være liten verdi for bedriften siden vi ikke kan forutsi hva som skjer før man prøver. WebMarketingMatrix og prioriteringsmatrisen vil få din bedrift til å fokusere på de rette markedsføringskanalene over tid. Igjen er analysevertøyet Google Analytics, Omniture eller webtrends fine for analysering av trafikken til de besøkende. Vær tilgjengelig for dine potensielle kunder, og bruk de markedsføringskanalene som de befinner seg i.

«Velg en retning og implementer som et helvete»
– Karl Philip Lund

(Forelesningsvideo – MaxMarketingMatrix).

 

 

Referanser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *